Szanowni Państwo,
poniżej przedstawiamy ważne informacje dotyczące tegorocznego egzaminu ósmoklasisty.
I. PODSTAWY PRAWNE EGZAMINU ÓSMOKLASISTY
Egzamin ósmoklasisty jest przeprowadzany na mocy art. 44zs ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.
II. CELE PRZEPROWADZANIA EGZAMINU ÓSMOKLASISTY
Cele preprowadzania egzaminu ósmoklasisty:
Do egzaminu ósmoklasisty przystępują:
- uczniowie VIII klasy szkoły podstawowej
- uczniowie szkół artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej – w klasie, której zakres nauczania odpowiada klasie VIII szkoły podstawowej
- słuchacze szkół podstawowych dla dorosłych.
Egzamin ósmoklasisty jest egzaminem obowiązkowym, co oznacza, że każdy uczeń musi do niego przystąpić, aby ukończyć szkołę. Nie jest określony minimalny wynik, jaki uczeń powinien uzyskać, dlatego egzaminu ósmoklasisty nie można nie zdać. Egzamin ósmoklasisty pełni dwie zasadnicze funkcje:
1. określa poziom wykształcenia ogólnego uczniów w zakresie obowiązkowych przedmiotów egzaminacyjnych i zapewnia uczniowi, jego rodzicom, nauczycielom oraz władzom oświatowym informację zwrotną na temat tego poziomu wykształcenia
2. zastępuje egzamin wstępny do szkół ponadpodstawowych, które wykorzystują wyniki egzaminu ósmoklasisty z poszczególnych przedmiotów jako kryteria w procesie rekrutacji, jeżeli liczba kandydatów jest większa niż liczba wolnych miejsc w danej szkole.
III. KALENDARZ EGZAMINACYJNY
Egzamin ósmoklasisty jest przeprowadzany w dwóch terminach: głównym i dodatkowym.
a) termin główny:
- szkoły dla dzieci i młodzieży oraz szkoły dla dorosłych, w których nauka kończy się w semestrze wiosennym - kwiecień
b) termin dodatkowy
- szkoły dla dzieci i młodzieży oraz szkoły dla dorosłych, w których nauka kończy się w semestrze wiosennym- czerwiec
Harmonogram egzaminu ósmoklasisty 2020:
- 21 kwietnia 2020, godz. 9:00 – język polski
- 22 kwietnia 2020, godz. 9:00 – matematyka
- 23 kwietnia 2020, godz. 9:00 – język obcy nowożytny
Harmonogram egzaminu ósmoklasisty 2020- dodatkowy termin:
- 1 czerwca 2020, godz. 9:00 – język polski
- 2 czerwca 2020, godz. 9:00 – matematyka
- 3 czerwca 2020, godz. 9:00 – język obcy nowożytny
IV. PRZEDMIOTY NA EGZAMINIE ÓSMOKLASISTY
1. Egzamin ósmoklasisty jest przeprowadzany w formie pisemnej.
2. W latach 2019–2021 ósmoklasista przystępuje do egzaminu z trzech przedmiotów obowiązkowych, tj.: a. języka polskiego b. matematyki c. języka obcego nowożytnego.
3. Od roku 2022 ósmoklasista przystępuje do egzaminu z czterech przedmiotów obowiązkowych, tj.: a. języka polskiego b. matematyki c. języka obcego nowożytnego d. jednego przedmiotu do wyboru spośród przedmiotów: biologia, chemia, fizyka, geografia lub historia. 4. Ósmoklasista przystępuje do egzaminu z jednego z następujących języków obcych nowożytnych: angielskiego, francuskiego, hiszpańskiego, niemieckiego, rosyjskiego, ukraińskiego lub włoskiego. Uczeń może wybrać tylko ten język, którego uczy się w szkole w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
5. Egzamin ósmoklasisty z języka obcego nowożytnego jest przeprowadzany na podstawie wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla języka obcego nowożytnego w wersji II.1.
V. PRZEBIEG EGZAMINU ÓSMOKLASISTY
1. Egzamin ósmoklasisty jest przeprowadzany przez trzy kolejne dni:
a. pierwszego dnia – egzamin z języka polskiego, który trwa 120 minut
b. drugiego dnia – egzamin z matematyki, który trwa 100 minut
c. trzeciego dnia – egzamin z języka obcego nowożytnego, a od roku 2022 również egzamin z przedmiotu do wyboru, z których każdy trwa po 90 minut.
2. Do czasu trwania egzaminu ósmoklasisty z danego przedmiotu nie wlicza się czasu przeznaczonego na sprawdzenie przez ucznia poprawności przeniesienia odpowiedzi na kartę odpowiedzi (5 minut).
3. Egzamin z każdego przedmiotu rozpoczyna się o godzinie określonej w harmonogramie przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty. Harmonogram ten jest ogłaszany na stronie internetowej Centralnej Komisji Egzaminacyjnej do 20 sierpnia roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym jest przeprowadzany egzamin.
VI. CO ZDAJĄCY MOŻE MIEĆ ZE SOBĄ NA SALI EGZAMINACYJNEJ?
1. Zdający mogą wnieść na salę:
– długopis z czarnym wkładem na wszystkie części egzaminu lub pióro z czarnym atramentem,
– linijkę na egzamin z matematyki,
– legitymację szkolną lub dokument tożsamości z numerem PESEL,
– ewentualnie małą butelkę wody, która będzie stała na podłodze przy stoliku żeby nie zniszczyć arkusza egzaminacyjnego.
2. Osoby chore mogą także wnieść leki i urządzenia medyczne o ile zgłosiły to wcześniej Przewodniczącemu Zespołu Egzaminacyjnego.
3. Zdający nie mogą korzystać z kalkulatora i słowników podczas egzaminu.
4. Niedozwolone jest korzystanie z długopisów ścieralnych/zmazywalnych.
5. Na egzaminie nie wolno korzystać z ołówka. Rysunki należy wykonać długopisem/piórem.
WNOSZENIE URZĄDZEŃ TELEINFORMACYJNYCH NA SALĘ EGZAMINACYJNĄ I KORZYSTANIE Z NICH JEST ZABRONIONE I MOŻE SKUTKOWAĆ UNIEWAŻNIENIEM EGZAMINU.
V. KODOWANIE ARKUSZA EGZAMINACYJNEGO
1. Arkusz egzaminacyjny koduje się indywidualnym kodem ucznia oraz numerem PESEL w wyznaczonych miejscach, t.j. na stronie tytułowej i na karcie odpowiedzi.
2. Przed rozpoczęciem egzaminu członkowie zespołu nadzorującego sprawdzą poprawność zakodowania arkuszy.
3. W przypadku uczniów korzystających z arkuszy dostosowanych, niepełnosprawnych ruchowo, ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się kodowanie wykonują członkowie zespołu nadzorującego.
ZDAJĄCY NIE PODPISUJĄ ARKUSZY EGZAMINACYJNYCH IMIENIEM I NAZWISKIEM.
VI. PRZEBIEG EGZAMINU I ZASADY ZACHOWANIA
1. Po zajęciu miejsca przy stoliku oznaczonym wylosowanym numerem należy dokładnie sprawdzić czy numer PESEL na naklejce jest prawidłowy. Błąd należy zgłosić przewodniczącej zespołu nadzorującego przebieg egzaminu.
2. Przewodnicząca Zespołu Nadzorującego poinformuje zdających o zasadach zachowania obowiązujących na egzaminie:
– praca z arkuszem rozpoczyna się po otrzymaniu pozwolenia od przewodniczącego zespołu
nadzorującego egzamin w sali (po zapisaniu czasu rozpoczęcia egzaminu na tablicy)
– w czasie egzaminu uczniowie nie powinni opuszczać sali,
– w przypadku konieczności wyjścia z sali (np. do toalety) uczeń podnosi rękę a po uzyskaniu zgody przewodniczącej zespołu nadzorującego zostawia zamknięty arkusz na swoim stoliku i w ciszy wychodzi z sali egzaminacyjnej do wyznaczonej toalety. Czas nieobecności przewodnicząca zespołu nadzorującego odnotowuje w protokole przebiegu egzaminu.
– członkowie zespołu nadzorującego mogą udzielać odpowiedzi na pytania związane wyłącznie z kodowaniem arkusza i instrukcją dla zdającego. NIE MOGĄ UDZIELAĆ ŻADNYCH WYJAŚNIEŃ DOTYCZĄCYCH ZADAŃ EGZAMINACYJNYCH.
– w czasie trwania egzaminu w sali egzaminacyjnej mogą przebywać jedynie zdający, członkowie zespołu egzaminacyjnego oraz obserwatorzy z Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej.
– członkowie zespołu nadzorującego i obserwatorzy mogą poruszać się po sali w celu monitorowania przebiegu egzaminu nie przeszkadzając zdającym i bez zaglądania do prac zdających
– jeśli zdający zakończył pracę z arkuszem przed wyznaczonym czasem, zamyka arkusz i odkłada na brzeg stolika, podnosi rękę sygnalizując zakończenie pracy. Członek zespołu nadzorującego sprawdza, czy uczeń przeniósł odpowiedzi na kartę odpowiedzi (nie dotyczy uczniów uprawnionych do nieprzenoszenia odpowiedzi na kartę odpowiedzi ). Po uzyskaniu pozwolenia na opuszczenie sali, uczeń wychodzi w ciszy nie zakłócając pracy innym.
– na 10 min. przed zakończeniem czasu przeznaczonego na pracę z arkuszem przewodnicząca zespołu nadzorującego przypomina zdającym o konieczności zaznaczenia odpowiedzi na karcie odpowiedzi. Obowiązek ten nie dotyczy uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, niepełnosprawnych ruchowo oraz korzystających z arkuszy dostosowanych do rodzaju niepełnosprawności.
– po zakończeniu pracy z arkuszem będzie dodatkowe 5 minut na sprawdzenie poprawności przeniesienia odpowiedzi do zadań zamkniętych na kartę odpowiedzi. Ten czas nie jest wliczany do czasu trwania egzaminu.
OBSERWATORZY
1. Obserwatorami egzaminu ósmoklasisty mogą być:
– delegowani pracownicy ministerstwa obsługującego ministra właściwego ds. oświaty i wychowania,
– delegowani przedstawiciele Centralnej Komisji Egzaminacyjnej lub Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej,
delegowani przedstawiciele organu sprawującego nadzór pedagogiczny, organu prowadzącego szkołę, szkoły wyższej, placówki doskonalenia nauczycieli i poradni psychologiczno – pedagogicznych w tym poradni specjalistycznych posiadający upoważnienie dyrektora Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej.
2. Obserwator nie uczestniczy w przeprowadzaniu egzaminu ósmoklasisty (nie są członkami Zespołów Nadzorujących)
3.Przewodniczący Zespołu Egzaminacyjnego ma prawo nie wyrazić zgody na przeprowadzenie obserwacji przez osobę, która zgłosiła się do szkoły później niż na 30 min. przed rozpoczęciem egzaminu.
UNIEWAŻNIENIE EGZAMINU W CZASIE JEGO TRWANIA
1. W przypadku stwierdzenia:
– niesamodzielnego rozwiązywania zadań egzaminacyjnych,
– wniesienia lub korzystania z urządzenia telekomunikacyjnego lub przyborów i materiałów
pomocniczych nie wymienionych w komunikacie o przyborach,
– zakłócania przez zdającego przebiegu egzaminu utrudniając pracę innym zdającym
przewodnicząca zespołu egzaminacyjnego (dyrektor szkoły) przerywa i unieważnia egzamin z danego przedmiotu. Taki uczeń przystępuje ponownie do tego zakresu egzaminu w terminie dodatkowym.
Przewodnicząca zespołu egzaminacyjnego (dyrektor szkoły) niezwłocznie zawiadamia rodziców (prawnych opiekunów) o unieważnieniu danego zakresu lub poziomu egzaminu wraz ze szczegółowym wyjaśnieniem przyczyn oraz z informacją o dalszym sposobie postępowania.
2. Jeżeli unieważnienie z jednej z przyczyn wymienionych powyżej nastąpiło w przypadku przedmiotu zdawanego
w terminie dodatkowym, dyrektor Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie ustali wynik tego zakresu lub poziomu jako „0%”.
PO ZAKOŃCZENIU EGZAMINU
1. Po upływie czasu przeznaczonego na pracę z arkuszem przewodnicząca zespołu nadzorującego:
– informuje zdających o zakończeniu pracy
– wyznacza dodatkowe 5 minut na sprawdzenie poprawności przeniesienia przez zdających
odpowiedzi na kartę odpowiedzi (dotyczy zdających, którzy mają ten obowiązek)
– poleca członkom zespołu nadzorującego kontrolę czynności wykonywanych przez zdających
– poleca, po upływie dodatkowych 5 minut, zamknięcie arkuszy i odłożenie ich na brzeg stolika.
2. Uczeń, który nie zdążył przenieść odpowiedzi na kartę odpowiedzi zgłasza to zespołowi nadzorującemu. Arkusz takiego ucznia zostanie zapakowany razem z kartą odpowiedzi a zaistniały fakt odnotowuje się w protokole przebiegu egzaminu.
3. Członkowie zespołu nadzorującego w obecności zdających zbierają zeszyty zadań egzaminacyjnych, karty odpowiedzi i karty rozwiązań i sprawdzają czy wszystkie materiały zostały zwrócone.
4. Przewodniczący zespołu nadzorującego zezwala zdającym opuścić salę egzaminacyjną z wyjątkiem jednego ucznia, który jest obecny podczas pakowania materiałów do bezpiecznych kopert.
VII. UNIEWAŻNIENIE EGZAMINU PO EGZAMINIE I WGLĄD DO SPRAWDZONEJ PRACY EGZAMINACYJNEJ
1. Unieważnienie egzaminu z danego przedmiotu może nastąpić z powodu:
– stwierdzenia podczas sprawdzania pracy egzaminacyjnej przez egzaminatora niesamodzielnego rozwiązania zadania lub zadań przez ucznia lub występowania w pracy egzaminacyjnej jednakowych sformułowań wskazujących na udostępnienie rozwiązań innemu uczniowi lub korzystanie z rozwiązań innego ucznia,
– zgłoszenia przez rodziców zdającego uzasadnionych zastrzeżeń związanych z naruszeniem przepisów dotyczących przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty, jeżeli to naruszenie mogło wpłynąć na wynik tego egzaminu,
– zaistnienia okoliczności prowadzących do naruszenia przepisów dotyczących przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty,
– niemożności ustalenia wyników danego zakresu albo poziomu odpowiedniej części egzaminu gimnazjalnego z powodu zaginięcia lub zniszczenia pracy egzaminacyjnej.
W ww. przypadkach egzamin unieważnia dyrektor Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej lub dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.
2. W przypadku unieważnienia z powodu:
– stwierdzenia niesamodzielnego rozwiązywania zadań,
– występowania w pracy egzaminacyjnej ucznia jednoznacznych sformułowań wskazujących udostępnienie rozwiązania innemu uczniowi lub korzystania z rozwiązań innego ucznia
rodzice mają prawo złożyć wniosek do dyrektora Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej o wgląd do dokumentacji, na podstawie której unieważniono dany zakres lub poziom egzaminu w ciągu 2 dni roboczych od otrzymania pisemnej informacji o unieważnieniu.
3. W przypadku uzasadnionych zastrzeżeń związanych z naruszeniem przepisów dotyczących przeprowadzenia egzaminu gimnazjalnego, rodzice mają prawo zgłosić te zastrzeżenia wraz z uzasadnieniem do dyrektora Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w terminie 2 dni roboczych od dnia przeprowadzenia egzaminu zdanego przedmiotu.
4. W przypadku stwierdzenia naruszenia przepisów, unieważnienie może dotyczyć zarówno zgłaszającego zastrzeżenie jak i innych zdających (np. wszystkich piszących w danej sali).
5. We wszystkich przypadkach szkoła służy pomocą przy załatwianiu czynności formalnych.
6. Uczeń i rodzice mają prawo do wglądu do sprawdzonej i ocenionej pracy egzaminacyjnej w miejscu i czasie wskazanym przez dyrektora Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w terminie 6 miesięcy od dnia wydania zaświadczeń o szczegółowych wynikach egzaminu gimnazjalnego.
7. Wnioski o wgląd do pracy egzaminacyjnej składa się do dyrektora Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej drogą elektroniczną, faksem lub pocztą od dnia przekazania przez OKE zaświadczeń o wynikach.
VIII. WGLĄD DO SPRAWDZONEJ PRACY EGZAMINACYJNEJ
Rodzice ucznia mają prawo do wglądu do sprawdzonej i ocenionej pracy egzaminacyjnej tego ucznia w miejscu i czasie wskazanym przez dyrektora Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w terminie 6 miesięcy od dnia wydania przez OKE zaświadczeń o szczegółowych wynikach egzaqminu ósmoklasisty. Dokładne informacje o trybie i zasadach wglądu do pracy egzaminacyjnej można znaleźć na stronie Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej lub Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.
Drogi Rodzicu!
Na stronie internetowej CKE (www.cke.edu.pl)w zakładce poświęconej egzaminowi ósmoklasisty dostępne są:
- informatory o egzaminie ósmoklasisty od roku szkolnego 2018/2019
- przykładowe arkusze egzaminacyjne
- arkusze egzaminu próbnego
- arkusze wykorzystane do przeprowadzenia egzaminu ósmoklasisty w kwietniu 2019 r.