PORADY NA TEMAT PRACY ZDALNEJ

 

 

JAK ZORGANIZOWAĆ DZIECIOM WARUNKI DO PRACY W DOMU?

 

1.KROK 1 – RUTYNA

 Dobrze jest ustalić stałe godziny pracy, dostosowane do indywidualnych możliwości dziecka z uwzględnieniem warunków domowych. Jeśli dziecko odrabia lekcje zawsze o tej samej porze, to jego organizm po jakimś czasie nastawia się w tych godzinach na wysiłek intelektualny i jest bardziej efektywny. Im dziecko ma większe trudności z koncentracją, tym przerwy powinny być częstsze i dłuższe. W miarę postępów należy wydłużać czas wysiłku intelektualnego i skracać przerwy. Lekcje, które sprawiają dziecku najwięcej trudności należy odrabiać jako pierwsze. Umysł jest wypoczęty, a świadomość, że to co jest trudne zostało zrobione, zwiększa motywacje do dalszej pracy.

 

2.KROK 2 - MIEJSCE DO NAUKI

 Jeśli dziecko ma przygotowane pod ręką wszystkie potrzebne do lekcji pomoce i przybory nie traci czasu na ich szukanie w trakcie odrabiania. Taka przerwa dekoncentruje i często trzeba zadanie rozpoczynać od nowa. Należy zwrócić uwagę na ułożenie ciała, wysokość krzesła dostosować do wysokości biurka i wzrostu dziecka, zadbać o dobre oświetlenie oraz spokój /wyłączenie radia, TV, zajęcie zabawą młodsze dzieci/.

 

3.KROK 3 – WSPARCIE

 Jednym z powodów niskiej motywacji do nauki może być brak możliwości dzielenia się wiedzą z innymi i nauka w samotności. Warto poszukać partnera lub grupy, z którymi będziemy w stałym kontakcie (telefon, skype, FB) i wspólnie sprawdzać postępy w nauce. Rozmowy o tym, co było ważne, ciekawe, wspólne zadawanie pytań może zwiększyć chęć dalszego pogłębiania wiedzy Można przepytać dziecko - odpowiadanie w domu na głos pozwala na sformułowanie myśli i przełożenie na wypowiedź ustną. Dzieci odpytywane w szkole często mówią „ale ja się uczyłem” i na ogół to jest prawda. Ludzie dorośli też miewają problemy z szybkim przełożenie myśli na słowa. Takie odpytanie w domu pozwala na ułożenie wypowiedzi. Zapytane w szkole ma większą łatwość wysłowienia się. Jeśli dziecko nie lubi jakiegoś przedmiotu, należy znaleźć jakieś ciekawostki i zainteresować je nimi. Jeśli dzieci jakiegoś nauczyciela mniej lubią przekłada się to na stosunek do przedmiotu, który on uczy. Dobrze jest zainteresować dziecko tym przedmiotem za pomocą filmów, ciekawostek, gier, itd.

 

4.KROK 4 – BEZPIECZEŃSTWO

 Praca z komputerem ma wpływ na nasz organizm. Należy pić dużo wody i prawidłowo się odżywiać. Robiąc przerwy należy zmienić otoczenie, wyjrzeć przez okno, przejść do innego pomieszczenia, porozmawiać z innym domownikiem, pogłaskać kota, pobawić się z psem. Ważny jest też stan komputera, z którego korzysta dziecko, sieć domowa powinna być chroniona hasłem, a na sprzęcie zainstalowane właściwe oprogramowanie antywirusowe.

 

5.KROK 5 – NAGRODA

 Znacznie łatwiej zmotywować się do pracy, gdy widzimy jej koniec i nagrodę. Pozwólmy sobie na coś ekstra, kiedy zrealizujemy główny cel nauki.